Irritated Bowel Syndrom

Jag börjar ångra min kaffeförbrukning de senaste dagarna faktiskt. Bra att jag tänkte på att min mage inte har speciellt hög acceptansnivå; idag har jag gått runt och mått illa hela dagen.

Eftersom jag är en sucker för att veta allt om allt så googlade jag ju självklart mitt symtom (IBS):
 
- Vanlig åkomma hos barn och ungdomar. Långvarig stress ligger bakom många av fallen.

- Sjukdom av kronisk natur utan botemedel och med varierande symptom.

- Kaffe ökar mängden saltsyra i magsäcken och ökar motoriken i magtarmkanalen. Tre koppar kaffe ger lika stor ökning av motoriken som en måltid på ca 1000 kcal.

- Andra faktorer som påverkat magtarmkanalen är stress i vardagen, dålig sömn och oregelbundna arbetstider.

(
http://www.reagera.se/upload/V%C3%A5rdgivarinfo/Enkla%20r%C3%A5d%20vid%20IBS.doc)

Nej, nu blir det skärpning. Inatt ska jag somna före halv två, för första gången denhär veckan. Tummis.


PUSS



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback