Bitterhet 1.0

Inatt har jag sovit ungefär 5 timmar, sen var det dags att kliva upp och åka iväg och döma. Vi började med en div 2 pojkmatch mellan leksand och falun, och det var faktiskt riktigt roligt att döma, i alla fall första perioden. Andra och tredje blev lite gnälliga och en del onödiga utvisningar, t ex en 2+10 på en målvakt som kastar iväg hjälmen efter avblåsning. När ska vi slippa se sånt?

Efter matchen skyndade jag mig hem och pillade i mig lite mat innan det var dags att dra vidare till nästa match, som det visade sig att jag fick döma ensam. Det var herrjuniorer från Borlänge mot ett div 2 pojklag från Falun. Det var helt... galet. Bentacklingar, fula ord och efterslängar avlöste varandra och det var bitvis upploppsstämning i hallen. Jag tror inte att det var många minuter under hela matchen där lagen faktiskt spelade fem mot fem. Som ensam domare kan jag inte se allt, så jag är övertygad om att jag missade flera incidenter, och det kanske inte är helt optimalt att döma ensam på en sån hög nivå. Vad jag saknar är ändå att vi tillsammans; spelare, ledare och domare försöker göra det bästa av situationen och hjälpas åt så att spelet hamnar på en nivå som är acceptabel och som vi alla klarar av att hantera. Det fanns inte idag. Det fanns ingen respekt, ingen sportslighet, inget allmänt hyfs.

Visst fanns det spelare, ja, i alla fall en eller två (mest lagkaptenen i Borlänge, eloge till dig), som försökte ha en positiv inställning och peppa varandra, och det är synd att dessa spelare ska dras ned av sina medspelare. Kan man inte bete sig har man inget på plan att göra, om jag får säga vad jag tycker.

Jag är lite ambivalent över en incident i och med att spelarna ska tacka domaren. En av killarna i herrjuniorlaget tackade nämligen med "Bra dömt snygging". Är det meningen att jag ska ta det som en komplimang eller en förolämpning? Jag är ju faktiskt där i egenskap av domare och hur jag ser ut har inget med saken att göra. Det är väl alltid trevligt att någon tycker att man ser bra ut, men varför får det mig att känna mig som ett objekt? Säger damspelare någonsin så till herrdomarna, eller är det här något som bara händer oss "tjejdomare"? Jag skulle nog aldrig säga så till en domare, det känns lite respektlöst faktiskt. Fast å andra sidan skulle jag nog inte säga så till någon överhuvudtaget. Äh, jag vet inte, jag kanske bara överragerar för att jag är bitter över matchen.

Idag är vi dessutom lite ledsna för att vår käre Bernd ska flytta tillbaka till Tyskland.

Nej, jag ska nog nästan gå och lägga mig tror jag, förhoppningsvis blir det en bättre dag imorgon. Då är det ju dessutom SSLmatch igen efter 2 veckors uppehåll - efterlängtat!
ni får ingen puss idag. HEJS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback